Het Pieterpad

Het Pieterpad is met 490 km het langste Lange-Afstands-Wandelroute(LAW) van Nederland. Het pad begint in Pieterburen in Noord-Groningen en eindigt op de Sint-Pietersberg in Zuid-Limburg. In oktober 2006 zijn wij (Tabitha en Nellie) begonnen met de eerste 2 etappes en we hebben de smaak goed te pakken.

donderdag 2 september 2010

Etappe 14 Vorden -Zelhem 16 km

Vorden-Zelhem 16km
Pieterpad007[1]
Na een voorspoedige treinreis drinken we bij de Gravin van Vorden een heerlijke cappuccino. We lopen het dorp Vorden uit en nemen linksaf de kasseienweg richting het kasteel. De mooie tuin is duidelijk over zijn hoogtepunt heen en vertoond al herfstige trekken. Een enkele blauwe hortensia staat nog in bloei. Via een smal pad verlaten we het terrein en lopen over de Vordense Beek. Verzonken in het lange pad wat volgt, ligt een monument van Toos Goorhuis en Bertje Jens de bedenksters van het Pieterpad. Via een zandweg komen we weer op een asfaltweg en komen langs het buurtschap Linde. Het begint helaas te miezeren.
 Na een zevensprong komen we in Varsel waar een meester op gele klompen met zijn kleuters oversteekt naar een idyllisch gelegen schooltje. Na de volgende vijfsprong komen we op een golfterrein. Een bankje staat uitnodigend klaar. 2010pieterpad 019We hebben niet getraind en voelen onze voeten wel. Twee dames die ook het Pieterpad lopen komen ons voorbij. We besluiten om toch weer verder te gaan. Al kletsend lopen we ze klakkeloos achterna. Na een paar bochten vraag ik me af of wel goed lopen.
Bij een T-splitsing staan de twee dames vertwijfeld met de kaart in de hand. Ik bel aan bij een boerderij. De boerin kijkt wat stug en het ijs breekt als ik zeg dat we van de kaart zijn afgelopen. We besluiten om via een andere weg weer terug te lopen naar de route. Het kost ons een uur en vijf kilometer omlopen. Daar zaten we eigenlijk niet op te wachten. 
Onze tempo ligt laag en als we via nat gras onze laatste kilometers maken krijgen we allebei voor het eerst last van blaren. Ik vis nog een stel bling bling teenslippers uit mijn rugzak. Het ziet er niet uit maar het loopt wel comfortabel. Zo sloffen we Zelhem binnen. Nel ontdekt een boomklever. De vogel kruipt behendig tegen de boom op en we staan even stil om hem te bewonderen. In Zelhem gaan we naar ons adres. Een strakke vierkante bungalow.

We mogen beneden in het souterrain slapen. Onze kamer ruikt een beetje muf en we voelen ons als twee bejaarden in de Amandelhof. De bedden liggen heerlijk en we zouden zo in slaap vallen. Eigenlijk hebben we geen puf meer om nog uit eten te gaan.
Pieterpad 2e etappe 018 Maar na een uurtje lopen we krakkemikkig richting centrum. Bij Restaurant De Groes eten we heerlijk op het terras. De terrasverwarmers staan aan en we doen onze broeksknoop los.
 Is dat even genieten. We voelen ons helemaal roezig. Als ik even later binnen af moet rekenen ben ik vergeten dat mijn broek open staat. In het restaurant zie ik wel wat mensen kijken maar kom er pas achter als ik naar buiten loop. Laat ik nou vandaag toevallig de meest afschuwelijke huidkleurige tent aan hebben die ik bezit. Lachend lopen we terug.
We kletsen nog wat en nemen ieder nog een rood glas wijn. Ik knoei nog een flinke scheut over het dekbed. Daarna vallen we als een blok in slaap.
2010pieterpad 0332010pieterpad 029Pieterpad 2e etappe 0192010pieterpad 021

Geen opmerkingen:

Een reactie posten